Het Bouwproject

info en vragen/suggesties:
mail naar de vzw
< vzw@scoutingbornem.be >
opvolging afwerking,
klik hier
097 pijl Op de raad van bestuur in februari wordt beslist om dit jaar nog eens 20 loten uit te betalen. De resterende 28 loten kunnen dan uitbetaald worden in 2016, na oplevering van ons project. Op 30 april wordt iedereen die intekende uitgenodigd voor een stand van zaken van de werken.

096 pijl We kijken vooruit. Als we vanaf de paasvakantie 2016 willen verhuren, moeten we nog werk maken van verzekeringen, afspraken, contracten, huishoudelijke reglementen, enz. We gaan volop aan de slag en beginnen te timmeren aan ons stekje op www.jeugdverblijven.be.

095 pijl Het heeft voor veel vertraging gezorgd. En we hebben alles zowat zelf gedaan (ook het lassen, schilderen en monteren van de beugels). Maar voor de koude dagen van januari wordt de verwarming opgestart in onze nieuwbouw. Vanaf nu kan er vergaderd worden in warme lokalen… aaaaahhhh.

094 pijl Er wordt ook stilaan gedacht aan de verlichting voor de honderden lichtpunten in ons gebouw. Betaalbaar. Degelijk. Energiezuinig. En liefst ook nog eens mooi. Een voorsmaakje.

093 pijl De afwerkingsploeg werkt op een hoog tempo verder. Begin december worden de keukentoestellen de keuken binnen gedragen. En ook de sanitair ziet er plots anders uit. Volgend (foto)verslag verschijnt in Ons Zegje december-januari.

092 pijl Eind november 2014 nodigen we onze twee grootste geldschieters, Toerisme Vlaanderen en de gemeente Bornem, uit voor een rondgang in De Stevige Linker. Iedereen is onder de indruk. We stellen ook een timing op voor het verhuis van de takken (voor de zomer) en de volledige oplevering van het lokaal (eind 2015). De verhuur kan dan starten in de paasvakantie van 2016. Maar er is nog veel werk aan de winkel!

091 pijl Op de laatste bouwvergadering heeft de afwerkingsploeg ons aangemaand om werk te maken van een plan voor de schilderwerken. Er worden ontwerpen gemaakt voor de gemeenschappelijke lokalen en de takken worden in gang gezet om een ontwerp voor hun eigen lokaal uit te werken. Er zal gewerkt wordt met één duidelijk logo per lokaal (in de taklokalen wordt dat het officiële taklogo) en fantasietjes te voorzien door de leiding. Wij zijn alvast benieuwd…

090 pijl Op de laatste vzw-vergadering toonde iedereen zich zeer tevreden over de gang van zaken van het bouwproject, en om voort te werken op hetzelfde elan brengen we iedereen die betrokken is bij ‘den bouw’ nogmaals bijeen op woensdag 6 augustus om 20u in De Stevige Linker. Op het programma staat een voorstel voor verhuis van de eerste takken, de planning van de werken voor de komende maanden en de stand van zaken van de verschillende werkgroepjes. Door een duidelijke planning op te stellen en enkele belangrijke deadlines af te spreken, hopen we op deze vergadering iedereen te motiveren en de De Stevige Linker op korte termijn te kunnen opleveren.

089 pijl Parallel met onze planning om het volledige lokaal gevloerd te krijgen tegen het bouwverlof, werken twee andere ploegjes naarstig verder. Het ploegje afwerking werkt verder op een laag pitje, tot we weer met z’n allen aan het schilderen kunnen. Maar het keukenploegje, dat de vereisten van een professionele ‘scoutskeuken’ in kaart brengt, houdt het tempo erin. Na inventarisatie in juni, gaan ze in juli op zoek naar de ontbrekende toestellen en maken een plan op.

088 pijl Op 21 juni rijden vijf aanhangwagens tussen 9 en 2 onfgebroken aan en af tussen achterweidstraat en onze nieuwbouw. Alles wordt netjes geordend, klaar voor inventarisatie: keukenmateriaal in één lokaal, kasten in een ander en tafels en stoelen in het grootste. Dikke merci aan alle helpende handen.

087 pijl We blijven op schema. Meer zelfs, tussendoor wordt er hier en daar nog getegeld en ‘gegeyproct’. Dit begint echt te lijken op een fantastisch scoutslokaal!

086 pijl Een groot deel materiaal (tafels, kasten, etc.) moet binnenkort verhuizen vanuit een tijdelijke opslagplaats naar De Stevige Linker. In de loop van april wordt heel wat vergaderd en gemaild. Eind april wordt de finale planning opgesteld: elektriciteit moet afgewerkt worden, verwarming moet opgestart worden, lokalen moeten chape-klaar gemaakt worden, er moet gevloerd worden en het materiaal moet verhuisd worden naar de nieuwbouw. En dat alles tegen 21 juni… spannend!

085 pijl Ondertussen is een afzonderlijk ploegje onder leiding van Luc en Jos behoorlijk hard in de afwerking gevlogen. Het ziet ernaar uit dat we de eerste, en grootste, ruimte tegen pasen volledig kunnen opleveren. Enkele foto’s van een tweetal weken voordien…

084 pijl De raad van bestuur van onze VZW heeft op 22/3 beslist om dit jaar 20 loten van de lotenlening uit te betalen. Op 30 april wordt iedereen die intekende uitgenodigd voor een stand van zaken van de werken.

083 pijl Achtentwintig januari tweeduizendveertien. De eerste chape is gegoten en de vloer volgt binnenkort. We starten met de afwerking van deze lokalen en lijsten ondertussen op wat er nog moet gebeuren om in mei de volledige benedenverdieping te laten chappen en vloeren. Het wordt hard doorwerken…

082 pijl De werkvergadering van 25/1 is een succes: met meer dan 40 helpende handen zijn we een hele dag in de weer met kleine en grote klusjes in aanloop van de eerste kubieke meters chape. Tientallen taakjes kunnen geschrapt worden van de lange lijst. Enkele foto’s…

081 pijl Bouwvergadering op 12/1/2014. Om het chapwerk niet langer uit te stellen wordt een planning opgesteld voor een fasering van de werken. De slaapzolder en het giverlokaal worden eind januari gechapt, de andere lokalen moeten enkele maanden later volgen. Maar voordien moet nog heel wat gebeuren: waterleidingen verleggen, de laatste elektrische kabels, testen en keuren van elektriciteit en water, en monteren van de chauffages. Er wordt een grote werkvergadering gepland op 25/1.

080 pijl Pech! Bij een rondgang op den bouw met onze chapper/vloerder blijkt dat een deel van de waterleidingen te hoog ligt om goed te kunnen chappen. Een heel deel leidingen moet er terug uit, er moeten gaten geboord worden door beton en metalen poutrels en daarna moeten de leidingen opnieuw gelegd worden. Weeral uitstel van de plannen…

079 pijl Eind november. Mail met foto in de mailbox: eindelijk zijn de buitentrappen geleverd en geplaatst. Hieronder één, voor de tweede zal je vanachter je computer moeten komen…

078 pijl Om de werken te versnellen, beslissen we om zo veel mogelijk werkjes uit te besteden. Het plakwerk en gyprocwerken zijn als eerste aan de beurt.Proper werk!

077 pijl Tussendoor wordt het record ‘meters elektrische kabel per volume’ verbroken in het elektriciteitskot. Mark wordt bijgestaan door enkele ervaren vrijwilligers om alles tot in de puntjes te bekabelen. Eén van de drie (!) kasten op de foto hier

076 pijl Even een klein projectje tussendoor: twee zoldertjes boven het poema en jonggiverlokaal worden tot in de puntjes afgewerkt. De transformatie van deze lokaaltjes mag gezien worden! Iedereen die intekende op onze lotenlening wordt op 30 april uitgenodigd voor een rondleiding en een drankje.

075 pijl Door de raad van bestuur van onze VZW wordt op 22/3 beslist om dit jaar 15 loten van onze renteloze lening terug te betalen. De onschuldige handen van onze kapoenen hebben de nummers uitgeloot op Pasen…

Meer foto’s van dit officiële moment vind je hier.

074 pijl De chapewerken komen stilaan in zicht. Wanneer we eind 2012 een lijstje maken met alle werkjes die nog moeten gebeuren vooraleer we de chapper kunnen bellen, blijkt dat er op verschillende fronten nog heel wat werk is: zoldertjes afwerken om elektriciteit in opbouw te voorzien, laatste signaalkabels trekken (en dus hier en daar nog een vergeten gat boren en slijpen), het plakwerk in de sanitaire ruimtes afwerken, spoelbakken installeren, (water)leidingen controleren (en dus alle chauffages aansluiten), etc. We besluiten januari 2013 nogmaals een oproep te doen naar hulp voor deze werkjes en gaan met een drietal ploegjes (elektriciteit – schilder&montagewerken – boorwerken) aan de slag.

073 pijl De verhuis sleept langer aan dan verwacht: we hebben echt heel veel materiaal. Wanneer de Camping Dodentocht achter de rug is, krijgen na het kampmateriaal ook alle andere spullen van de materiaalzolder een eigen plekje in de nieuwe, droge kelder. Begin oktober volgt nog een laatste verhuisdag om het materiaal uit de oude, natte abdijkelder een hopelijk drogere plaats te geven in onze nieuwe (kruipkelders).

072 pijl Op de borrel naar aanleiding van het afronden van de buitenaanleg wordt geroddeld: de electriciteitswerken schieten op, de materiaalkelders in de nieuwbouw zijn van licht voorzien en kunnen weldra opgeleverd worden, wanneer volgt de verhuis van het materiaal?
We lijsten op wat nog moet gebeuren en schieten in gang: kelders worden grondig gekuist, rekken worden met tientallen aangerukt en geïnstalleerd, de bediening van het licht wordt in orde gebracht en er wordt een grote, stevige trap gemonteerd richting droge kelder. En half juli volgt dan dit persbericht.

071 pijl En op 13 mei valt volgende mail in mijn mailbox. Er wordt geklonken!

070 pijl Ondertussen worden volop kabels uitgerold, stopcontacten aangesloten, lichtpunten verbonden volgens het gigantische plan, de electriciteitskast van meer dan twee vierkante meter propvol gevuld, kabelgoten gemonteerd, weekends aan een stuk!

069 pijl Woensdag 26 januari 2012: vandaag werd de beton rond het gebouw gegoten en gepolierd: grote bedrijvigheid rond ‘den bouw’ van half zeven in de ochtend tot vier uur in de nacht, maar het resultaat mag er wezen. Kom zeker eens een kijkje nemen, wij zijn alvast fier op ons werk!

068 pijl De laatste toegezegde loten van onze lotenlening zijn ondertussen op onze rekening gestort. We zijn gestrand op 89 loten van 1.000 euro, dus net onder ons streefdoel van 100.000 euro. Extra dank gaat uit naar de parochie die 30(!) loten aankocht. Na herevaluatie van ons financieel plan besluiten we om het eerste jaar geen loten terug te betalen, zodat we in de realiteit toch op korte termijn over het nodige budget kunnen beschikken voor electriciteitswerken, chape en vloerwerken. De mensen die hebben ingetekend op onze lotenlening ontvangen hierover meer info.

067 pijl De voorbije maanden zijn de electriciteitsplannen, schema’s en tabellen gefinaliseerd. We beslissen om de eerste week van januari, met enkele bereidwillige ouders, alle voorbereidingen te treffen om electriciteitskabels uit te rollen en aan te sluiten: de laatste gaten worden geboord (lees ook: puntje 60), armaturen worden opgehangen in de kelders, inbouw’potjes’ worden geplaatst en kabelgoten worden gemonteerd. Op deze manier zijn we eind januari met een mooi ploegje om de ‘echte’ electriciteitswerken aan te vatten.

066 pijl Begin december, de werken gaan goed vooruit dankzij de hulp van velen, maar dan begint het te regenen. En het stopt niet, zodat ook de final touch, het gieten van de beton moet uitgesteld worden. Vanaf dan ligt alles klaar om de buitenaanleg af te werken maar wachten we op beter weer…

065 pijl In november starten de grote werken aan de buitenaanleg: samen met (oud-)leiding, givers, ouders en sympathisanten wordt zand uitgereden en boordstenen verdeeld. Voor de plaatsing van de boordstenen krijgen we hulp van enkele professionals, zodat wij ons enkel moeten bezig houden met het uitrijden van magere beton en de afwerking van de geplaatste boordstenen. Verder aanvoer van zand ter voorbereiding van een betonlaag vergt nog vele man- en vrouwuren!

064 pijl De gemeente Bornem heeft toegezegd om onze buitenaanleg, aansluitend bij het recent heraangelegde domein Kloosterheide, te subsidiëren. Er moeten echter vooraf nog vele ‘kleine’ werkjes gebeuren: laatste waterleidingen aansluiten voor de afvoerputjes, twee grote uitgietbakken in beton om ‘patatten af te gieten’, afwerken van de verluchtingsbuizen van de kelder, elektrische kabel van ons materiaalkot naar de nieuwbouw trekken. Ondertussen worden de aannemers gecontacteerd en een planning opgemaakt voor de ‘grote’ werken.

063 pijl Begin september nemen we draad weer op met een volgende bouwvergadering. Belangrijkste besluit van deze vergadering is dat zowel de afwerking van het plakwerk als het finaliseren van het elektrisch plan (inclusief ééndraadschema, naamgeving van de verschillende kabels, lichtpunten en stroompunten, en een materiaallijst voor prijsvraag) nog wel wat tijd zal vergen voor onze ‘specialisten’. Daarom wordt beslist om ook op andere fronten te gaan werken: enerzijds een grondige opkuis van de werf en anderzijds de buitenaanleg, waarvoor reeds een gedetailleerd plan bestaat.

062 pijl De afwerking van de plakwerken is niet afgeraakt, en met de drukte rond de camping is er niet veel vooruitgang geboekt in augustus. Het goede nieuws is dat Tegelbedrijf Van Den Bossche ons gratis tegels kan leveren voor de WC, douche, keuken, kortom alle muurtegels die we zullen nodig hebben.

061 pijl Deze zomervakantie werken we door. In juni werd reeds gestart met de plakwerken in WC, douche, keuken en bij enkele wasbakken. Tussen de examens en de kampen door werden we opgeleid tot volleerde stucadoors (enkel de hoekjes en kantjes konden wat beter – dat moeten we toegeven). Nu rest ons enkel de afwerking… krijgen we dit nog voor de camping rond?

060 pijl De gaten zijn ondertussen allemaal geboord (of toch niet want ‘het laatste gat zal nooit geboord zijn’) en spijtig genoeg zijn er geen foto’s: de meest vreemde mallen en zelfgebouwde toestellen werden ingezet om de werken vooruit te laten gaan. Er werd ook beslist om een maandelijks overlegmoment te voorzien om de stand van zaken regelmatig te overlopen en de vele werken in de eindfase op elkaar af te stemmen.

059 pijl Ondertussen wordt al vooruit gekeken naar de komende electriciteitswerken met de verdere opmaak van plannen. In de paasvakantie werd samengezeten met de brandweer om de noodzakelijke voorzieningen (noodverlichting, brandblussers, pictogrammen, etc.) vast te leggen. Een bestelling werd geplaatst via de samenaankoop brandveiligheidsmateriaal, waardoor we zeer gunstige tarieven konden genieten. Een opsteker!

058 pijl Op 16/1/2011 verschijnt volgend bericht op de bouwmail: “waanzin : alle buizen liggen. ik tracht tegen zaterdag aan boormachienes te geraken voor de volgende faze”. Mark is tijdens de kerstvakantie nuttig bezig geweest met het uittekenen van lichtpunten, zodat voor een laatste keer een groot (ik gok: 200-tal) aantal gaten kan geboord worden voor de electriciteitsleidingen. Daarbovenop moeten nog eens tientallen gaten geboord worden om de inbouwschakelaars een mooi plaatsje te geven in onze muren.

057 pijl Bij het uitrollen en aansluiten van de waterleidingen hebben we bezoek gekregen. En wel van een reporter. Deze keer geen oppervlakkig stukje van 300 woorden in de plaatselijke krant, maar een diepgaand artikel – opgemaakt door oud-scouts Inne De Pooter. Publicatie in 200 oplagen: Ons Zegje en uiteraard via deze link.

056 pijl In het najaar staan de waterleidingen op het programma: opnieuw een heleboel boren en slijpen, leidingen uitrollen, collectoren aansluiten en kranen installeren. We hebben het nog in de polsen van de verwarming, maar zijn er toch weer een aantal weekends zoet mee geweest. We eindigen met het aansluiten van de twee boilers en verwarmingsketels: een wirwar van buizen, hopelijk klopt de puzzel…

055 pijl De zomer komt in zicht en daarmee ook het derde zomerreces sinds de start van onze nieuwbouw. Het gaat allemaal trager dan voorzien, vooral dan de werken die we zelf uitvoeren. En ondertussen komen er weer enkele kampen, een Camping Dodentocht en de start van een nieuw scoutsjaar. We hopen samen met jullie om dit project zo snel mogelijk tot een goed einde te brengen!

054 pijl Ondertussen hebben we – na een nieuwe raming van het bouwproject – beslist om een bijkomende lening aan te gaan. Met de hoge rentevoeten in het achterhoofd, werd een plan uitgedokterd om een rentloze lening aan te gaan. Om potentiële lotenkopers te overtuigen, werd er een mooie brochure ontworpen, en geven onze verkopers met de glimlach de nodig uitleg bij de gekozen formule. We gaan voor een extra 100.000 euro. Start!

053 pijlOns duivenkot is af” ging het over de mail. Tijd dus voor een volgend werkje aan de buitenkant van onze nieuwbouw: de grondwerken. Mark maakt een planning op en regelt professioneel materiaal: trilplaat, bobcat en een hoop handige handen – wij dus. Er wordt een weekend duchtig aan en af gereden met zand, zand en nog eens zand. Alles wordt geëffend – klaar voor de finale afwerking.

052 pijl Lente 2010 is in het land, dus er wordt volop aan de buitenkant van de nieuwbouw gewerkt. Er werden stevige, gegalvaniseerde regenbuizen bevestigd op alle 12 hoeken van De Stevige Linker bevestigd en onze lieve givers en jins hebben in januari al een stevige stelling gesjord voor den ‘uitbouw’. We zijn enkele avonden – sommige tot betrekkelijk laat – en weekends in de weer geweest om de Rockpanel mooi te bevestigen. Vooral de hoekjes en de kantjes waren een tegenvaller. Bekijk het fotoverslag van een namiddag op de stelling!

051 pijl www.destevigelinker.be is een feit. Hierop zal in de toekomst alle info ivm de verhuur van de lokalen te vinden zijn.

050 pijl De verwarmingsbuizen liggen allemaal op hun plek, mooi gemonteerd in de muur. De buitenkant van de Stevige Linker begint er stilaan uit te zien zoals de 3D tekening. De voegers hebben ondertussen ook hun werk gedaan en het resultaat mag gezien worden. Het volgende werk op de planning is het bekleden van de uitbouw met Rockpanel.

049 pijl In september zijn we met vernieuwde moed gestart aan een nieuw projectje: de verwarming. Voornaamste bezigheid hierbij is het boren van honderden gaten om alle leidingen van bij de colletors op de juiste locatie te krijgen. Daarna moeten alle leidingen uitgerold worden, vastgehangen en tenslotte moet op elke plaats waar verwarming komt een correcte aansluiting uit de muur geslepen en bevestigd worden. Hiermee zijn we heel wat zaterdagen zoeg geweest.Plezant werk waar we ook op de steun van sommige ouders mochten rekenen. Bij deze nog eens bedankt.

048 Half 2009 volgen Lentefeest, 60 jaar Scouting Bornem, Bal van de Burgemeester ten voordele van de jeugdbewegingen, de kampen en Camping Dodentocht elkaar in ijltempo op. Toch lukt het ons tussendoor om allerlei werkjes af te ronden (laatste rioleringen, verniswerk zoldertjes,…)

047 Eind 2008 kunnen we de eerste fase van de rioleringswerken afronden. Maar ondertussen werd ook al vooruit gekeken naar een plan voor de verwarming en andere waterleidingen. We beslissen om dit met het zelfbouwpakket van Sack te doen, dat betekent een serieuze kostenbesparing. Maar omdat het een koude winter is, zoeken we even hogere oorden. Op twee dagen, met dank aan enkele ouders en sympathisanten, worden de zoldertjes op de tweede verdieping gelegd. Heel wat boorwerk, zaagwerk, en timmerwerk hebben een mooi resultaat opgeleverd. De verwarming zal eens zo efficiënt zijn zonder dat hoge puntdak!

046 En hij is… vertrokken. Juni 2008 worden de eerste gaten geboord in de kelder om alle buizen door de verschillende ruimtes in de (juiste!) richting te krijgen! Augustus wordt het laatste gat geboord en kan er gestart worden met de plaatsing van de buizen. Ondertussen worden ook 4 waterputten besteld en… met succes geplaatst.

045 Tijd om ook de ramen in het gebouw te krijgen. We kiezen voor aluminium ramen, voor de duurzaamheid. Terwijl de bestelling loopt, beginnen we ook al na te denken over de volgende fase: de riolering. Aangezien we ondertussen al boven onze raming zitten, doen we de riolering zelf. We leggen eerst nog zelf een regenwaterafvoer via de tuin van de abdij naar de grachten van de graaf. En daarna kan er gestart worden met rekenen en tekenen van alle afvoerbuizen…

044 En we zitten droog! De voorbije weken is het dak afgewerkt: gigantische juffers, sandwichpanelen, houten latjes, pannen, dakgoten, e.d. Alles erop en eraan. Twee weken geleden zijn dan ook de dakramen erin gestoken: een hemelsbreed verschil wanneer je al dat licht ziet binnenvallen in het gebouw. Eenvisuele samenvatting van de voorbije weken…

043 Hier is ie dan: de eerste nieuwsbrief omtrent ons bouwproject. Uit vele vragen van ouders en sympathisanten, bleek al van in het begin dat onze communicatie naar de buitenwereld eerder ondermaats kon genoemd worden. Daarom maken we vanaf nu tijd vrij om de belangrijke nieuwtjes in verband met het bouwproject regelmatig te bundelen in een nieuwsbrief. Deze nieuwsbrief is een samenvatting van wat in het bouw-gedeelte van onze website kan worden gevonden. Tegelijk willen we van de gelegenheid gebruik maken om een overzicht te geven van de ‘kleine werkjes’ die nog moeten gebeuren, en een oproep doen aan de mensen die graag een handje komen toesteken.

042 Attentie! Attentie! Op zondag 24 februari organiseren we onze meiboomplanting om het hoogste punt (tegen dan ligt het dak er hopelijk op) van onzen bouw te vieren. We nodigen niet enkel de mensen uit die tot hiertoe hebben meegewerkt (aannemers, geldschieters, e.d.), maar geven dan ook graag een rondleiding binnenin aan iedereen die het zien wil. Ouders, sympathisanten en geïnteresseerden mogen zich die dag om 14u melden aan De Stevige Linker. Ook voor u: Een officiële uitnodiging!

041 Half januari, en ons dak ligt er bijna op. Schrijnwerkerij Rottiers steekt momenteel de spanten, en legt in de loop van de week de ‘sandwich’-panelen erop. Daarna gaat Karel Pauwels aan de slag om de rest van het dak af te werken. We zouden nog eens een reeks van foto’s op de website kunnen plaatsen, maar kom anders gewoon eens zelf een kijkje nemen naar de vordering van de werken…

040 Het winterreces zit eraan te komen, en onze ruwbouw is zo goed als af. De mannen van de Weckx moeten nu enkel nog voegen en daarna is het aan de dakwerkers. Voor we het nieuwe jaar in gaan, geven we jullie graag nog enkele artistieke beelden mee vanop de werf. In 2008 zijn we er opnieuw met updates en verslagen vanop de ‘werf van de eeuw’.

039 Na heel wat over- en weergewandel naar de verschillende banken, na heel wat overleg binnen de vzw-ploeg en ge-onderhandel met de overblijvers is het beslist. Op 10 december 2007 lieten we Argenta weten dat we bij hen 100.000 euro wilden lenen. Op dit moment kijken zij wat nog allemaal geregeld moet worden om het krediet werkelijk op te nemen, maar begin februari zullen we het geld nodig hebben. No time to waste!

038 Hoera! Het is eind oktober, en we zijn met ons dossier voor een kredietaanvraag een zestal banken langsgeweest en vijf van hen willen ons een lening aanbieden. Op basis van het dossiertje dat we hen hebben overgemaakt, bepalen ze een tarief tegen begin november. Een samenvatting van de kredietaanvraag kan je lezen onder de vorm van ons bouwdossier.

037 Tijdens de Algemene Vergadering van de vzw op het planweekend van de leiding (6 oktober 2007) worden de verdere plannen in verband met de bouw bekend gemaakt. De leiding staat blijkbaar te popelen om de nieuwe lokalen te betrekken; nog eventjes wachten jongens!

036 Nu de aannemer volop bezig is met het verdiep van De Stevige Linker werd het hoog tijd om te beslissen welke daktimmer en daklegger we nemen. Na een uitgebreid vergelijk tussen verschillende Bornemse en niet-Bornemse dakwerkers, hebben we gekozen voor Rottiers (daktimmer) en Karel Pauwels (daklegger). Nu maar hopen dat de timing van alle stielmannen op elkaar kan worden afgesteld. Wie de stand van zaken een beetje wil opvolgen kan hier nog enkele fotootjes bekijken.

035 We schrijven september 2007, en volgens de meest recente schattingen, zal ons (eigen) geld er begin volgend jaar door zijn. Aangezien we altijd van plan waren om te verhuren (Toerisme Vlaanderen) en dit een gewaarborgd inkomen met zich meebrengt, is het dus tijd om aan een lening te beginnen denken. Jan en Jeroen zullen daarom beginnen aan het opstellen van een dossier voor een kredietaanvraag. Hopelijk zijn er banken die een lening willen verschaffen aan een vzw…

034 Op woensdag 5 september was op de lokale zender RTV een reportage te zien over het scoutsleven van Scouting Bornem leiding Lien, Eline en Mathieu. We maakten van de gelegenheid gebruik om ook onze lokalen eens aan de buitenwereld te laten zien. Wie benieuwd is kan bij de groepsleiding een kopietje vragen van deze 15-minuten-durende scouting-bornem-documentaire.

033 Eind juli zijn alle subsidies van de gemeente Bornem binnen. Ondertussen hebben we ook al financiële steun van de parochie en de abdij kunnen genieten. De ruwbouw is de grootste kost van dit project, dus we zijn blij dat we op dit moment een veilige marge hebben om verder te bouwen. Voor ons hoeft het bouwverlof niet langer te duren!

032 Het bouwverlof 2007 gaat in en onze gelijkvloers is nog niet af. Spîjtig, we hadden het graag wat sneller zien gaan. Langs de andere kant zit er ook geen haast achter; zolang we bouwen, kunnen we nog terecht in de oude lokalen. Ziehier een paar kiekjes, waarvan enkele vanuit een wel heel bijzonder perspectief; vlak voor en na het bouwverlof.

031 Op 27 mei 2007 mochten we gaan opdienen op het verjaardagsfeest van Chantal (mama van Stijn en Bob Lenaerts). Aan alle genodigden werd gevraagd het verjaardagskado te geven in de vorm van een gift voor onze nieuwbouw. Zweet, bloed en een avond amusement heeft het ons opgeleverd; en daarbovenop nog eens 2991 euro voor onze nieuwbouw. Nogmaals bedankt Chantal!

030 Het bouwen van het gelijkvloers is begonnen. Net voor het bouwverlof, of net erna zal het klaar zijn. Ook het volgende deel van de grondwerken is in uitvoering: de sleuven rond het gebouw worden opgevuld.

029 Intussen zijn alle funderingen gegoten. De kelder, de kruipkelder, … beton, beton en nog eens beton.

028 Maandag 7 mei zal het opnieuw druk zijn op Kloosterheide. Niet door spelende kinderen ditmaal, maar van 10-tallen vrachtwagens die de grond van de funderingen zullen wegbrengen. Misschien zullen die funderingen tegen het einde van de week al klaar zijn.

027 Betonman Frank bouwt een kelder, en hij doet dat goed. Hij garandeert ons dat die waterdicht zal zijn. Dat zal wel nodig zijn want de bouwput is vol water gelopen, we hebben blijkbaar een bron opgegraven. Hij begint met een werkvloertje, daar gaat onze eerste onverwachte uitgave al (en de bijhorende centen). Langzaam maar zeker komen er dan nog muren op ook. Het ziet er goed uit.

026 Het eerste deel van de grondwerken is intussen achter de rug. Als we de man met de graafmachine niet tijdig een halt hadden toegeroepen hadden we misschien ergens in Zuid Azië uitgekomen. Wat een vlotte actie.

025 Het heeft lang geduurd maar het is zover: we hebben een naam. De lijst met inzendingen was ronduit hilarisch. Er waren zelfs inzendingen die we hier niet durven vermelden. Jeroen (GRL) deed het voorstel: Laten we de namen die echt in ons geheigen zijn blijven hangen, nomineren. Dit bracht ons bij eenselectie van 3 genomineerden. Tijdens het lentefeest mochten alle aanwezigen hun stem uitbrengen met de volgende uitslag:
Ons nieuwe huis luistert voortaan naar de naam: De Stevige Linker

024 Op 4 maart gaven we onze eerste spadesteek, althans, dat was toch de bedoeling. Onze grondwerker kon niet zo lang meer wachten en de eerste werken waren reeds uitgevoerd. Geen nood, we hebben dan in het bijzijn van vele genodigden zelf onze eerste steen gegoten in beton. Deze steen zal een plaatsje krijgen in het nieuwe gebouw. De dag was goed verlopen en wat nog veel belangrijker is: we zijn begonnen!

023 Op 4 maart is iedereen welkom voor de eerste spadesteek. Meer info hierover vind je op de officiële uitnodiging. Intussen blijven we op zoek naar de perfecte naam voor dit gebouw. U speelt toch mee!?

022 De aannemer van Kloosterheide is naar huis. Nu, eind februari, kunnen we dus echt van start gaan. De bomen zijn intussen gehakt (kijk maar naar de foto’s). Het asfaltplein is weggegraven (dank u gemeente Bornem) en het terrein is afgezet met een omheining. Binnen een 2-tal weken weten we hoe het staat met de vervuiling van onze ondergrond; normaal gezien geen probleem. In de loop van deze week zal het pompen beginnen en tegen begin maart zullen de graafmachines aanvallen.

021 De aannemer is eindelijk gekozen. Marc Weckx en zijn medewerkers zullen vanaf maart 2007 de eerste klus klaren. De planning wordt gemaakt. Voor de zomer zal er heel wat te zien zijn. Misschien is tegen dan de ruwbouw al klaar. Gogogo!!!

020 De werken op Domein Kloosterheide schieten goed op. We zijn december 2006 en het hele terrein ligt er nu opgebroken bij. Hopelijk kunnen we snel spelen op het nieuwe terrein.

019 Op maandag 13 november 2006 werd het officieel: de VZW Scouting Bornem heeft recht van opstal over een een stukje van kloosterheide! De komende 47 jaar krijgen ze ons hier niet meer weg. De bouw mag nu echt starten! De zoektocht naar een goede aannemer blijft open. Kloosterheide blijft intussen en grote bouwwerf door de heraanleg van het terrein.

018 De jacht op een aannemer is geopend (02 november 2006). 6 zijn er in de running. De eerste steenlegging zal ten vroegste in de lente zijn. Intussen zijn de werken op Kloosterheide volop in uitvoering. Binnen enkele weken zal het terrein er al helemaal anders uitzien.

017 Onze bouwtoelatig is er (25 september 2006)! En deze keer is ze definitief, met gunstig advies van het Centrum voor Toegankelijkheid. Juist op tijd kunnen we stellen, want op 5 oktober zou onze subsidie Toerisme Vlaanderen vervallen. Het is nu wachten op de definitieve opmeetstaat om een aannemer te kunnen zoeken.

016 De werken aan Domein Kloosterheide starten op 20 september. Jarenlange problemen met slechte wegenis, plassen en rondslingerende stenen zullen hiermee worden opgelost. Tegelijk wordt de terrein-indeling herbekeken, nu ook de Chiro op Kloosterheide komt te zitten. Een aantal zaken worden reeds gedaan voor onze nieuwe gebouw (bv. rioolaansluiting, een regenwaterbuis tot in de patersbeek,…)

015 Het chirolokaal is klaar en in gebruik. Het werd plechtig ingefeest op 3 september 2006. Het moedige werk van deze bouwploeg is zeker een voorbeeld van wat wij willen doen. Zonder hun voorbeeld hadden we misschien nooit de stap gezet?
En ondertussen wachten de scouts wachten nog steeds op hun bouwtoelating, spannend.

014 Onze bouwaanvraag is weer binnen; en ditmaal hebben we rekening gehouden met de opmerkingen van het Centrum voor Toegankelijkheid. Wachten is nu de boodschap.
Intussen zullen de werken op Domein Kloosterheide begonnen worden…

013 En nog meer slecht nieuws. Na heel wat geschijf en gebel is het definitief: ook minister Van Mechelen zet zich achter het besluit van de gemachtigde ambtenaar en onze bouwtoelating is nu ook officieel geschorst. Seppe werkt heel het bouwverlof (dag en nacht) aan een nieuw plan dat rolstoeltoegankelijk is (we moeten aan onze ouwen dag denken hé).

012 Ai. Te vroeg gejuichd. Onze bouwtoelating is geschorst. Stedebouw wil dat we het lokaal beter toegankelijk maken voor mindervaliden. Wordt vervolgd…

011 We hebben iets te vieren. En dat doen we naar goede gewoonte niet alleen. Daarom werden bij het begin van de zomervakantie alle ouders en sympathisanten uitgenodigd op een kleine receptie.

010 Weeral goed nieuws! Op 21 juni 2006 keurt Toerisme Vlaanderen ons project goed. 40% van onze bouwkosten zullen gesubsidieerd worden!

009 De opbrengst van het Bal van de Burgemeester is bekend! We mochten zo’n 12.500 euro in ontvangst nemen. Hoera!

008 Om voldoende geld voor ons bouwproject te verzamelen, worden verschillende acties opgestart. Zo werd de uitbating van de camping tijdens de dodentocht overgenomen van den Dodentocht. Op 10 juni 2006 kregen de bouwende jeugdverenigingen bovendien de kans om het Bal van den Burgemeester mee te organiseren, waarvan hier enkele sfeerbeelden.

007 Begin juni 2006 ontvangen we onze bouwtoelating. Tot grote vreugde van (een deel van) onze planploeg. En terecht!

006 Na veel wikken en wegen is het plan definitief. Vijf taklokalen, drie gemeenschappelijke lokalen, keuken, sanitair, magazijn, …
Er is een presentatie, die je hier kan bekijken.

005 Stand van zaken op 1 juni 2006.

004 Infovergadering bouw op 5 maart 2006 van 17u30 tot 18u30 voor alle ouders en geïnteresseerden.

003 Infovergadering van 18 december 2005: de presentatie

002 Bericht aan de buitenwereld vanwege de bouwploeg.

001 Mei 2005: de eerste berichten in verband met de bouw van een nieuw lokaal…

000 September 2004: de eerste planploeg wordt bij elkaar gebracht. Brainstormsessies volgen elkaar op over de manier van aanpak, de noden en behoeften, en de praktische haalbaarheid.

Zo zal het er uit zien:
toestand op 16 september 2014 :
16 september 2014toestand op 16 juni 2010 :
juni 2010toestand op 2 september 2008 :
toestand op 25 januari 2008 :
toestand op 1 december 2007 :
toestand op 19 september 2007 :
toestand op 6 september 2007 :
toestand op 26 juni 2007 :
toestand op 19 juni 2007 :
toestand op 6 juni 2007 :
toestand op 22 mei 2007 :
toestand op 19 april 2007 :
toestand op 16 februari 2007 :
toestand op 30 januari 2007 :