Het bouwproject |
![]() |
|
![]() |
097 ![]() ![]()
095 094 093 092 091 090 089 088 087 086 085 084 083 082 081 080 079 078 077 076 075 Meer foto’s van dit officiële moment vind je hier. 074 073 072 071 070 069 068 067 066 065 064 063 062 061 060 059 058 057 056 055 054 053 052 051 050 049 048 047 046 045 044 043 042 |
041 Half januari, en ons dak ligt er bijna op. Schrijnwerkerij Rottiers steekt momenteel de spanten, en legt in de loop van de week de ‘sandwich’-panelen erop. Daarna gaat Karel Pauwels aan de slag om de rest van het dak af te werken. We zouden nog eens een reeks van foto’s op de website kunnen plaatsen, maar kom anders gewoon eens zelf een kijkje nemen naar de vordering van de werken…
040 Het winterreces zit eraan te komen, en onze ruwbouw is zo goed als af. De mannen van de Weckx moeten nu enkel nog voegen en daarna is het aan de dakwerkers. Voor we het nieuwe jaar in gaan, geven we jullie graag nog enkele artistieke beelden mee vanop de werf. In 2008 zijn we er opnieuw met updates en verslagen vanop de ‘werf van de eeuw’.
039 Na heel wat over- en weergewandel naar de verschillende banken, na heel wat overleg binnen de vzw-ploeg en ge-onderhandel met de overblijvers is het beslist. Op 10 december 2007 lieten we Argenta weten dat we bij hen 100.000 euro wilden lenen. Op dit moment kijken zij wat nog allemaal geregeld moet worden om het krediet werkelijk op te nemen, maar begin februari zullen we het geld nodig hebben. No time to waste!
038 Hoera! Het is eind oktober, en we zijn met ons dossier voor een kredietaanvraag een zestal banken langsgeweest en vijf van hen willen ons een lening aanbieden. Op basis van het dossiertje dat we hen hebben overgemaakt, bepalen ze een tarief tegen begin november. Een samenvatting van de kredietaanvraag kan je lezen onder de vorm van ons bouwdossier.
037 Tijdens de Algemene Vergadering van de vzw op het planweekend van de leiding (6 oktober 2007) worden de verdere plannen in verband met de bouw bekend gemaakt. De leiding staat blijkbaar te popelen om de nieuwe lokalen te betrekken; nog eventjes wachten jongens!
036 Nu de aannemer volop bezig is met het verdiep van De Stevige Linker werd het hoog tijd om te beslissen welke daktimmer en daklegger we nemen. Na een uitgebreid vergelijk tussen verschillende Bornemse en niet-Bornemse dakwerkers, hebben we gekozen voor Rottiers (daktimmer) en Karel Pauwels (daklegger). Nu maar hopen dat de timing van alle stielmannen op elkaar kan worden afgesteld. Wie de stand van zaken een beetje wil opvolgen kan hier nog enkele fotootjes bekijken.
035 We schrijven september 2007, en volgens de meest recente schattingen, zal ons (eigen) geld er begin volgend jaar door zijn. Aangezien we altijd van plan waren om te verhuren (Toerisme Vlaanderen) en dit een gewaarborgd inkomen met zich meebrengt, is het dus tijd om aan een lening te beginnen denken. Jan en Jeroen zullen daarom beginnen aan het opstellen van een dossier voor een kredietaanvraag. Hopelijk zijn er banken die een lening willen verschaffen aan een vzw…
034 Op woensdag 5 september was op de lokale zender RTV een reportage te zien over het scoutsleven van Scouting Bornem leiding Lien, Eline en Mathieu. We maakten van de gelegenheid gebruik om ook onze lokalen eens aan de buitenwereld te laten zien. Wie benieuwd is kan bij de groepsleiding een kopietje vragen van deze 15-minuten-durende scouting-bornem-documentaire.
033 Eind juli zijn alle subsidies van de gemeente Bornem binnen. Ondertussen hebben we ook al financiële steun van de parochie en de abdij kunnen genieten. De ruwbouw is de grootste kost van dit project, dus we zijn blij dat we op dit moment een veilige marge hebben om verder te bouwen. Voor ons hoeft het bouwverlof niet langer te duren!
032 Het bouwverlof 2007 gaat in en onze gelijkvloers is nog niet af. Spîjtig, we hadden het graag wat sneller zien gaan. Langs de andere kant zit er ook geen haast achter; zolang we bouwen, kunnen we nog terecht in de oude lokalen. Ziehier een paar kiekjes, waarvan enkele vanuit een wel heel bijzonder perspectief; vlak voor en na het bouwverlof.
031 Op 27 mei 2007 mochten we gaan opdienen op het verjaardagsfeest van Chantal (mama van Stijn en Bob Lenaerts). Aan alle genodigden werd gevraagd het verjaardagskado te geven in de vorm van een gift voor onze nieuwbouw. Zweet, bloed en een avond amusement heeft het ons opgeleverd; en daarbovenop nog eens 2991 euro voor onze nieuwbouw. Nogmaals bedankt Chantal!
030 Het bouwen van het gelijkvloers is begonnen. Net voor het bouwverlof,
of net erna zal het klaar zijn. Ook het volgende deel van de grondwerken
is in uitvoering: de sleuven rond het gebouw worden opgevuld.
029 Intussen zijn alle funderingen gegoten. De kelder, de kruipkelder,
… beton, beton en nog eens beton.
028 Maandag 7 mei zal het opnieuw druk zijn op Kloosterheide. Niet door
spelende kinderen ditmaal, maar van 10-tallen vrachtwagens die de grond
van de funderingen zullen wegbrengen. Misschien zullen die funderingen
tegen het einde van de week al klaar zijn.
027 Betonman Frank bouwt een kelder, en hij doet dat goed. Hij garandeert ons dat die waterdicht zal zijn. Dat zal wel nodig zijn want de bouwput is vol water gelopen,
we hebben blijkbaar een bron opgegraven. Hij begint met een werkvloertje,
daar gaat onze eerste onverwachte uitgave al (en de bijhorende centen).
Langzaam maar zeker komen er dan nog muren op ook. Het ziet er goed uit.
026 Het eerste deel van de grondwerken is intussen achter de rug. Als we de man met de graafmachine niet tijdig een halt hadden toegeroepen hadden we misschien ergens in Zuid Azië uitgekomen. Wat een vlotte actie.
025 Het heeft lang geduurd maar het is zover: we hebben een naam. De lijst
met inzendingen was ronduit hilarisch. Er waren zelfs inzendingen die
we hier niet durven vermelden. Jeroen (GRL) deed het voorstel: Laten
we de namen die echt in ons geheigen zijn blijven hangen, nomineren. Dit bracht ons bij een selectie van 3 genomineerden. Tijdens het lentefeest mochten alle aanwezigen hun stem uitbrengen met de volgende uitslag:
Ons nieuwe huis luistert voortaan naar de naam: De Stevige Linker
024 Op 4 maart gaven we onze eerste spadesteek, althans, dat was toch de bedoeling.
Onze grondwerker kon niet zo lang meer wachten en de eerste werken waren
reeds uitgevoerd. Geen nood, we hebben dan in het bijzijn van vele genodigden
zelf onze eerste steen gegoten in beton. Deze steen zal een plaatsje krijgen
in het nieuwe gebouw. De dag was goed verlopen en wat nog veel belangrijker
is: we zijn begonnen!
023 Op 4 maart is iedereen welkom voor de eerste spadesteek. Meer info hierover vind je op de officiële uitnodiging. Intussen blijven we op zoek naar de perfecte naam voor dit gebouw. U speelt toch mee!?
022 De aannemer van Kloosterheide is naar huis. Nu, eind februari, kunnen we dus echt van start gaan. De bomen zijn intussen gehakt (kijk
maar naar de foto’s). Het asfaltplein is weggegraven (dank u gemeente
Bornem) en het terrein is afgezet met een omheining. Binnen een 2-tal
weken weten we hoe het staat met de vervuiling van onze ondergrond; normaal gezien
geen probleem. In de loop van deze week zal het pompen beginnen en tegen
begin maart zullen de graafmachines aanvallen.
021 De aannemer is eindelijk gekozen. Marc Weckx en zijn medewerkers
zullen vanaf maart 2007 de eerste klus klaren. De planning wordt gemaakt. Voor de zomer
zal er heel wat te zien zijn. Misschien is tegen dan de ruwbouw al klaar. Gogogo!!!
020 De werken op Domein Kloosterheide schieten goed op. We zijn december 2006 en het hele terrein ligt er nu opgebroken bij. Hopelijk kunnen we snel spelen op het nieuwe terrein.
019 Op maandag
13 november 2006 werd het officieel: de VZW Scouting Bornem heeft recht van
opstal over een een stukje van kloosterheide! De komende 47 jaar krijgen
ze ons hier niet meer weg. De bouw mag nu echt starten! De zoektocht
naar een goede aannemer blijft open. Kloosterheide blijft intussen en
grote bouwwerf door de heraanleg van het terrein.
018 De jacht op een aannemer is geopend (02 november 2006). 6 zijn er in de running. De
eerste steenlegging zal ten vroegste in de lente zijn. Intussen zijn de
werken op Kloosterheide volop in uitvoering. Binnen enkele weken zal
het terrein er al helemaal anders uitzien.
017 Onze bouwtoelatig is er (25 september 2006)! En deze keer is ze definitief, met gunstig advies van het Centrum voor Toegankelijkheid. Juist op tijd kunnen we stellen, want op 5 oktober zou onze subsidie Toerisme Vlaanderen vervallen. Het is nu wachten op de definitieve opmeetstaat om een aannemer te kunnen zoeken.
016 De werken
aan Domein Kloosterheide starten op 20 september. Jarenlange problemen met slechte wegenis, plassen en rondslingerende stenen zullen hiermee worden opgelost. Tegelijk wordt de terrein-indeling herbekeken, nu ook de Chiro op Kloosterheide komt te zitten. Een aantal zaken worden reeds gedaan voor onze nieuwe gebouw (bv. rioolaansluiting, een regenwaterbuis tot
in de patersbeek,
)
015 Het chirolokaal is klaar en in gebruik. Het werd plechtig ingefeest op 3 september 2006.
Het moedige werk van deze bouwploeg is zeker een voorbeeld van wat wij willen doen. Zonder hun voorbeeld hadden we misschien nooit de stap gezet?
En ondertussen wachten de scouts wachten nog steeds op hun bouwtoelating, spannend.
014 Onze bouwaanvraag
is weer binnen; en ditmaal hebben we rekening gehouden met de opmerkingen van het Centrum voor Toegankelijkheid. Wachten is nu de boodschap.
Intussen zullen de werken op Domein Kloosterheide begonnen worden…
013 En nog meer slecht nieuws. Na heel wat geschijf en gebel is het definitief:
ook minister Van Mechelen zet zich achter het besluit van de gemachtigde
ambtenaar en onze bouwtoelating is nu ook officieel geschorst. Seppe werkt
heel het bouwverlof (dag en nacht) aan een nieuw plan dat rolstoeltoegankelijk
is (we moeten aan onze ouwen dag denken hé).
012 Ai. Te vroeg gejuichd. Onze bouwtoelating is geschorst. Stedebouw wil dat we het lokaal beter toegankelijk maken voor mindervaliden. Wordt vervolgd…
011 We hebben iets te vieren. En dat doen we naar goede gewoonte niet alleen. Daarom werden bij het begin van de zomervakantie alle ouders en sympathisanten uitgenodigd op een kleine receptie.
010 Weeral goed nieuws! Op 21 juni 2006 keurt Toerisme Vlaanderen ons project goed. 40% van onze bouwkosten zullen gesubsidieerd worden!
009 De opbrengst van het Bal van de Burgemeester is bekend! We mochten zo’n 12.500 euro in ontvangst nemen. Hoera!
008 Om voldoende geld voor ons bouwproject te verzamelen, worden verschillende acties opgestart. Zo werd de uitbating van de camping tijdens de dodentocht overgenomen van den Dodentocht. Op 10 juni 2006 kregen de bouwende jeugdverenigingen bovendien de kans om het Bal van den Burgemeester mee te organiseren, waarvan hier enkele sfeerbeelden.
007 Begin
juni 2006 ontvangen we onze bouwtoelating. Tot grote vreugde van (een deel van) onze planploeg. En terecht!
006 Na veel wikken en wegen is het plan definitief. Vijf taklokalen, drie gemeenschappelijke
lokalen, keuken, sanitair, magazijn,
Er is een presentatie, die je hier kan bekijken.
005 Stand van zaken op 1 juni 2006.
004 Infovergadering
bouw op 5 maart 2006 van 17u30 tot 18u30 voor alle ouders en geïnteresseerden.
003 Infovergadering
van 18 december 2005: de presentatie
002 Bericht
aan de buitenwereld vanwege de bouwploeg.
001 Mei 2005: de eerste berichten in verband met de bouw van
een nieuw lokaal…
000 September
2004: de eerste planploeg wordt bij elkaar gebracht. Brainstormsessies volgen elkaar op over de manier van aanpak, de noden en behoeften, en de praktische haalbaarheid.
Zo zal het er uit zien:
toestand op 16 september 2014 :
toestand op 2 september 2008 :
toestand op 19 september 2007 :
toestand op 6 september 2007 :